Tora-reading.png

פרשת השבוע
בְּרֵאשִׁית

דברי תורה וחידושים • חסידות • הלכה והנהגות


”וַיְצַו֙ יְ-הֹ-וָ֣-ה אֱלֹקִ֔ים עַל־הָֽאָדָ֖ם לֵאמֹ֑ר מִכֹּ֥ל עֵֽץ־הַגָּ֖ן אָכֹ֥ל תֹּאכֵֽל׃ וּמֵעֵ֗ץ הַדַּ֙עַת֙ ט֣וֹב וָרָ֔ע לֹ֥א תֹאכַ֖ל מִמֶּ֑נּוּ כִּ֗י בְּי֛וֹם אֲכׇלְךָ֥ מִמֶּ֖נּוּ מ֥וֹת תָּמֽוּת׃“

(בראשית ב' ט"ז-י"ז)
 

”וַיֹּ֕אמֶר אֶת־קֹלְךָ֥ שָׁמַ֖עְתִּי בַּגָּ֑ן וָאִירָ֛א כִּֽי־עֵירֹ֥ם אָנֹ֖כִי וָאֵחָבֵֽא׃ וַיֹּ֕אמֶר מִ֚י הִגִּ֣יד לְךָ֔ כִּ֥י עֵירֹ֖ם אָ֑תָּה הֲמִן־הָעֵ֗ץ אֲשֶׁ֧ר צִוִּיתִ֛יךָ לְבִלְתִּ֥י אֲכׇל־מִמֶּ֖נּוּ אָכָֽלְתָּ׃“

(בראשית ג' י'-י"א)
 

גן עדן לא מספיק?

על פניו היה לאדם הראשון הכל בהיותו בגן עדן – מזג אוויר אידאלי (העונות נבראו רק אחרי המבול1עֹד כָּל יְמֵי הָאָרֶץ זֶרַע וְקָצִיר וְקֹר וָחֹם וְקַיִץ וָחֹרֶף וְיוֹם וָלַיְלָה לֹא יִשְׁבֹּתוּ.
[בראשית ח' כ"ב]
), עזר כנגדו (חווה) ומזון (צמחוני2וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת כָּל עֵשֶׂב זֹרֵעַ זֶרַע אֲשֶׁר עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וְאֶת כָּל הָעֵץ אֲשֶׁר בּוֹ פְרִי עֵץ זֹרֵעַ זָרַע לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה. וּלְכָל חַיַּת הָאָרֶץ וּלְכָל עוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל רוֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר בּוֹ נֶפֶשׁ חַיָּה אֶת כָּל יֶרֶק עֵשֶׂב לְאָכְלָה וַיְהִי כֵן.
[בראשית ב' כ"ט-ל']
, אגב, רק לאחר המבול נהגו לאכול בשר3וּמוֹרַאֲכֶם וְחִתְּכֶם יִהְיֶה עַל כָּל חַיַּת הָאָרֶץ וְעַל כָּל עוֹף הַשָּׁמָיִם בְּכֹל אֲשֶׁר תִּרְמֹשׂ הָאֲדָמָה וּבְכָל דְּגֵי הַיָּם בְּיֶדְכֶם נִתָּנוּ. כָּל רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא חַי לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה כְּיֶרֶק עֵשֶׂב נָתַתִּי לָכֶם אֶת כֹּל.
.[בראשית ט' ב'-ג']
). נשאלת אם כן השאלה – למה לאכול מפרי עץ הדעת, כלומר, מהפרי היחיד שאכילתו אסורה?

תלמוד לומר – יש מן המשותף בין אדם הראשון לבין המן הרשע (יימח שמו וזכרו) – שרצה להשמיד את כל היהודים בכל מלכות אחשוורוש (ולגזול את כל רכשום)

בין אדם הראשון לבין המן הרשע

מסכות חולין [קל״ט ב] דנה ברמז להמן הרשע במקרא, ומגיע לפסוק הזה של פרשת בראשית:

המן העץ אשר צויתיך לבלתי אכל ממנו אכלת

הֲמִן הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לְבִלְתִּי אֲכָל מִמֶּנּוּ אָכָלְתָּ

ואולם, הקשר בין אדם הראשון לבין המן הרשע אינו סמנטי בלבד, אלא מהותי:

כמו אדם הראשון, גם להמן הרשע כביכול יש הכל: עושר4אִם-עַל-הַמֶּלֶךְ טוֹב, יִכָּתֵב לְאַבְּדָם; וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים כִּכַּר-כֶּסֶף, אֶשְׁקוֹל עַל-יְדֵי עֹשֵׂי הַמְּלָאכָה, לְהָבִיא, אֶל-גִּנְזֵי הַמֶּלֶךְ.
[מגילת אסתר ג' ט']
, עשרה בנים מוצלחים, אישה אהובה ומשרה חלומית: הוא יועצו של המלך! כביכול, אין מאושר מזה (גן עדן כבר אמרנו?)...

ובכל זאת, במגילת אסתר [ה, י"ג] 5וְכָל-זֶה, אֵינֶנּוּ שֹׁוֶה לִי: בְּכָל-עֵת, אֲשֶׁר אֲנִי רֹאֶה אֶת-מָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי--יוֹשֵׁב, בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ.
[מגילת אסתר ה' י"ג]
המן הרשע נעלב מסירובו של מרדכי היהודי להשתחוות לפניו.

למה המן הרשע נעלב מדבר קטן זה שלעומת כל מה שיש לו זה בגדר בטל בשישית? כאן אנחנו מגיעים לאדם הראשון – אף הוא לא יכול לעמוד בפיתוי לאכול מפרי עץ הדעת אע"פ שיש לו הכל.

מוסר השכל: צריך להכיר בטוב ולא לבקש הכל! או במילים אחרות: איזהו עשיר – השמח בחלקו.

 
 

שבת שלום ומבורך

משה בולאג

 
 

"עץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר" משלי פ"ג, יח


Um den Wochenabschnitt als PDF herunterzuladen, klicken Sie bitte auf das PDF-Symbol.
26. Tischej 5783, 21. Oktober 2022,

להורדת פרשת השבוע כקובץ PDF אנא לחץ על סמל ה-PDF.
כ"ו בתשרי תשמ"ג,   21 אוקטובר 2022


transparent to purple gradient